Pengalaman Bisnes

Blog pilihan: Pengalaman bisnes.

Berkenalan dengan penulis: Zue Jaafar Usahawan
Jatuh bangun itu adat berniaga kata orang. Hanya yang kuat sahaja akan dapat meneruskan legasi. Akhirnya, ramai dikalangan ahli kumpulan saya terutamanya yang sepenuh masa berniaga merasakan tidak berbaloi untuk meneruskan kempen pemasaran kerana bayaran dari syarikat terlalu sedikit untuk diagihkan bersama. Belum anak ke empat menjejak umur 2 tahun, saya mengandung lagi anak yang ke 5. Saya mengambil keputusan untuk memperlahankan sedikit aktiviti bisnes namun pada awal tahun 2014 dunia emas seperti dipukau. Sampai saat ini saya masih tak punya ayat yang sesuai untuk menjadikan tragedi ini sebuah cerita tetapi kesan daripada pukauan inilah pada akhir tahun 2014 saya mengambil keputusan untuk memberi notis berhenti sebulan sebagai guru siswazah.
Waktu itu, sesiapa sahaja yang duduk dalam bisnes emas mendapat hasil yang luar biasa sehingga datang sifat tamak dan hilang kesedaran diri bahawa semuanya hanya bersifat sementara. Setelah sebulan saya berhenti, rata-rata seluruh syarikat yang menjalankan bisnes emas jatuh dengan teruk sekali. Dipihak saya, bukan sahaja tiada pekerjaan malah menanggung hutang yang besar akibat ramai yang menyertai saya membeli emas yang akhirnya tidak kunjung tiba.
Namun, semua ini mengejutkan saya dari lena yang sangat panjang. Kembali bermuhasabah dan peluang Allah memberi saya nafas untuk hidup serta memperoleh kekuatan muncul menulis di alam maya inipun sudah berjuta kesyukuran harus saya panjatkan. Bagaimana saya bangun dari tak punya apa-apa akan saya catatkan dalam entri yang lain inshaa Allah.
Singgah di sini ya:
http://zubedahjaafar.blogspot.my/…/perjalanan-seorang-usaha…

Nota 1: Dalam label catatan pengalaman, perkongsian pengalaman sangat membantu pembaca untuk mendapat info baru.

Nota 2: Juga dalam pengalaman bisnes tidak semua cantik dan indah. Pengalaman jatuh bangun itulah mendorong sama untuk kembali muhasabah. Sudah tentu panduan yang sangat bermanfaat untuk pembaca.

Sumber: Kelas asas blog dan penulisan kelas Anys Idayu Zakaria

Comments

Popular Posts