Pengalaman Bisnes



Contoh : Catatan Pengalaman Bisnes

Saya mula menjual pakaian kanak-kanak pada tahun 2001 di bazar ramadhan Jalan Tuanku Abdul Rahman (Chow kit)

Bermodalkan rm lima ribu, untuk kanopi bersaiz 20×20, barangannya nampak agak sedikit. Tambahan pula saya mencari produk yang berkualiti menjadikan modal yang besar dan kuantiti yang terhad.

Persaingan pula agak sengit dari sebuah gedung membeli belah yang terletak di hadapan lot kanopi. Bila mereka tidak berpuashati, pada mulanya mereka cuba mengawal barang. (kebetulan mengambil barang di tempat yang sama) mengugut untuk membatalkan kontrak dengan pemborong sehingga pemborong cuba menyekat barang tidak mahu menjual pada saya. Ianya tidak melunturkan semangat saya untuk terus mencuba.

Hasil perbincangan, jalan penyelesaian di ambil dan pemborong memberi kebebasan kepada saya untuk memilih dahulu apa design yang saya mahu dan membezakan barangan kami. ( barang yang saya tidak ambil di hantar ke gedung tersebut)

Dari segi sambutan, ianya sangat memuaskan bila ibubapa mencari pakaian baru buat anak-anak di hari raya. Kemeriahan dan kesibukkan orang ramai berbelanja menghidupkan suasana di sekitar kawasan Chow Kit pada masa itu berbanding kini ia agak sunyi dan lengang dari di kunjungi pengunjung.

Kebiasaan stok-stok barang habis di malam raya, suasana yang bingit dan sibuk bagaikan pesta. Orang ramai tidak menghiraukan penat berpuasa tetapi lebih mementingkan keperluan hari raya.
Di sebabkan permintaan terhadap pakaian kanak-kanak menurun selepas itu, saya hanya menjual di musim perayaan sahaja.

Kini ramai pengunjung memilih berbelanja di Jalan Masjid India. Walaupun padat dan bersesak ramai yang tidak kisah. Bagi mereka kepuasan berbelanja lebih utama.

Sekian dari saya moga berkesempatan untuk berkongsi catatan pengalaman lagi selepas ini.

Berkenalan dengan penulis: Shamliah Ibrahim
Singgah di blog beliau, http://shamliahibrahim.blogspot.my/
Guru online: Anys Idayu Zakaria

Comments

Popular Posts