Seronok kalau dapat bekerja dari rumah - 29/4/2013

Teks : Anys Idayu Zakaria
Foto : Carian goggle

Sejak awal tahun ini jualan online yang sedang saya jalankan semakin memberangsangkan dan semakin mendapat tempat serta sambutan. Lebih kurang setahun lebih juga perlu mencipta ruang dan penjenamaan sendiri supaya nama dan produk akan sentiasa ada di internet.  Sejak sebulan dua ini saya juga kerap menerima panggilan telefon daripada mereka yang tidak dikenali untuk mendapatkan beberapa produk yang saya jual.  Kata mereka mendapat info daripada facebook dan blog. 

Inilah yang membuatkan saya sentiasa bersemangat untuk terus menjalankan bisnes online. Mungkin ini rezeki anak. Sejak bersalin anak kedua, alhamdulillah rezeki dalam perniagaan semakin memberangsangkan. Mulalah dalam hati ini terniat nak buat bisnes dari rumah. Nak jadi wanita yang bekerja dari rumah.  Sedangkan selama cuti 3 bulan semasa berpantang tempoh hari sudah terasa seperti wahm. Waduh sungguh seronok rasanya.  

Sebelum ini saya hanya menjual barang-barang online melalui dropship sahaja, tapi sejak kebelakangan ini terasa memang perlu mengambil beberapa barang yang laris secara borong kerana sudah ramai yang mengetahui produk yang saya jual dan ramai yang hendak membeli tanpa perlu penghantaran melalui pos.  Saya pun sedang memikirkan perkara ini.  Perlu menambah modal juga. Tetapi buat masa sekarang saya perlu memikirkan untuk menyelesaikan beberapa hutang dahulu. Selesai hutang baru boleh fokus untuk tambah modal dan beli barang secara borong pula.  Untung bolehlah disimpan untuk masa akan datang.
Rasanya seronok jika dapat menjadi ibu yang hanya bekerja dari rumah. Dapat meluangkan lebih masa bersama anak, dapat menyiapkan kerja-kerja rumah yang sering tertangguh, terutama melipat pakaian. Rasanya sekarang masa begitu padat dengan pelbagai tugas di pejabat dan di rumah.  Hujung minggu pula saya perlu ke kelas.  Waktu-waktu itulah saya selit menyinggah menghantar barang pesanan pelanggan. 

Saya sentiasa berdoa mudah-mudahan Allah s.w.t pelihara kesihatan saya supaya dapat mencari pendapatan yang lebih untuk anak-anak dan dapat meneruskan pekerjaan dan pelajaran sehingga tamat.











Comments

Popular Posts