Seminar Berani Niaga 2013 - 15/4/2013

Teks : Anys Idayu Zakaria
Foto : Facebook Alumni Dr. Azizan

Dalam hati sudah lama bercita-cita untuk mengikuti program yang dianjurkan oleh Dr Azizan Osman (DAO), namun saya masih belum berkesempatan.  Apabila saya mengetahui seminar Berani Niaga turut akan diadakan di Johor Bahru, saya cepat-cepat mendaftarkan diri untuk turut serta. Alhamdulillah semalam saya telah berjaya menghadirkan diri ke program Seminar Berani Niaga 2013 yang diadakan di The Zone Hotel Johor Bahru.  

Di dalam seminar tersebut, DAO telah mengajar kami bagaimana untuk memulakan bisnes bagi mereka yang tidak mempunyai produk atau modal.  Seperti kata DAO ada 5 kepercayaan karut yang perlu kita hapuskan dari minda jika hendak berniaga, iaitu :
  • Tidak ada modal untuk berniaga;
  • Hendak berniaga perlu ada subsidi kerajaan;
  • Saya tidak ada darah usahawan;
  • Ekonomi sekarang kurang bagus untuk berniaga; dan
  • Saya ditakdirkan miskin

Memang betul, kalau kita nak memulakan perniagaan, modal bukanlah perkara utama. Apa yang ada pada diri kita itulah yang kita jadikan sebagai modal. DOA telah mengajar kami bagaimana menggunakan facebook untuk berniaga.  Kami juga diajar tips pemasaran yang betul. Seperti yang terdapat dalam buku  idea pemasaran tulisan beliau, menjadikan blog sebagai medan untuk berkongsi maklumat dengan pembaca.  Kongsilah apa yang kita minat, supaya kita dapat menulis dengan ikhlas.  Insya Allah saya akan cuba menggunakan blog saya untuk berkongsi dengan kalian tentang tips serta panduan bisnes online.




Menurut DAO, untuk kaya dan berjaya, kita perlu mempunyai matlamat dan misi.  Menguasai emosi.  Mempunyai sistem dan strategi yang betul.  Bertindak luar biasa untuk menghasilkan keputusan yang luar biasa serta niat kita perlu betul. Sangat banyak kata-kata perangsang yang telah diberikan oleh DAO. Seperti kata beliau "Bagaimana anda melakukan sesuatu perkara adalah sebagaimana anda melakukan semua perkara".  Jadi saya mesti tekankan dalam hidup saya agar bersungguh-sungguh melakukan sesuatu supaya menghasilkan keputusan yang sangat luar biasa. 


Saya juga telah mendaftar diri untuk menghadiri seminar facebookpower yang akan diadakan pada akhir bulan ini.  Berharap dan berdoa supaya saya dipermudahkan untuk menghadiri seminar tersebut.

Comments

Popular Posts